الیگودرز در ناحیه کوهستانی زاگرس مرکزی قرار گرفته است و نزدیک به ۲٬۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در امتداد شرق به غرب کشیده شده است. در ضلع شمالی و جنوبی شهر اراضی ناهموار با ارتفاعات و قله‌های متعدد پراکنده‌اند به همین دلیل نیز از آب و هوای بسیار سرد کوهپایه‌ای برخوردار است.
الیگودرز یکی از شهرهای شرقی استان لرستان است. شهری در دامنه کوه‌ها با مردمانی خونگرم و دلیر که به زبان لری با گویش بختیاری صحبت می‌کنند.
در جریان قیام قهرمانانه مردم خوزستان برای آب و آزادی، الیگودرز اولین شهر خارج از خوزستان بود که به حمایت از قیام تشنگان برخاست.
مردم الیگودرز که سال‌ها قبل از خوزستان، خود قربانی یکی از صدها طرح ضدملی این حاکمیت شده بودند. مشخصاً با اجرای طرح «قمرود» و انتقال آب این شهر به قم و سایر شهرها، چشمه‌ها و قناتها و چاه‌هایشان خشکیده و زمین‌هایشان لم یزرع شده است.
قرارگاه قائم وابسته به قرارگاه ضد خاتم‌الانبیاء سپاه، ظرف شش سال آب را از رودخانه چشمه سرداب شهرستان الیگودرز با حفر تونلهای عظیم و چندین سد انحرافی به قم انتقال داد.

شهر الیگودرز شهر شورشی
در جریان تظاهرات بزرگ درگیریهای گسترده میان مردم و نیروهای سرکوبگر امنیتی به‌وقوع پیوست که شماری از تظاهر کنندگان شهید یا مجروح شدند.
مردم خوزستان که از ضروری‌ترین مایه حیات «آب» محروم شدند، قیام کردند. حاکمیت اما با گلوله جواب داد. مردم استانها و شهرهای میهن از جمله مردم و جوانان غیور الیگودرز به حمایت از هموطنان خوزستانی برخاستند.
ساعاتی کلانتری شهر دست مردم بود.
سؤال اساسی؛ چرا مردم دست به چنین اعتراضی زدند؟
خواسته مردم چه بود؟
اقدامات حاکمیت برای به کنترل در آوردن اعتراض مردم الیگودرز چه بود؟
قیام جوانان الیگودرز آن‌چنان لرزه بر اندام دیکتاتوری انداخت که در تلویزیون رسمی خود مجبور به پخش صحنه‌هایی از آن شد!
مردم دلاور الیگودرز شب ۳۱تیر، در هشتمین روز قیام خوزستان به خیابان آمده و با قیام‌کنندگان خوزستان یک صدا شدند.
در جریان تظاهرات همبستگی مردم شهر الیگودرز با قیام خوزستان، مزدوران خامنه‌ای که از گسترش قیام به استانهای دیگر به وحشت افتاده بودند به روی تظاهرات کنندگان آتش باز کرده و حداقل یک جوان ۲۳ساله به‌نام امید آذرخوش را بشهادت رساندند و بسیاری از جوانان شورشی این شهر زخمی شدند.
این گونه الیگودرز، اولین شهری خارج از استان خوزستان شد که به ندای حق‌طلبی مردم تشنه خوزستان، لبیک گفته و به میدان آمد و تبدیل به سرپل گسترش قیام به سراسر ایران شد و شعله‌های قیامش به اصفهان و تبریز و تهران و همه جای ایران سرایت کرد.
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید