ان‌. بی. سی نیوز آمریکا گزارش داد: «گروه اپوزیسیون می‌گوید که مرگ رئیسی ضربه‌ای «کلان» به ولی‌فقیه است. به‌گفته گروه برجسته اپوزیسیون مرگ رئیسی «یک ضربه کلان جبران‌ناپذیر و استراتژیک» به خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم ایران است و می‌تواند برای رژیم مذهبی بحران ایجاد کند.
مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران مستقر در پاریس، در بیانیه‌یی گفت: «این پیامدها و بحرانهای زنجیره‌یی در داخل استبداد دینی خواهد داشت که شورشگران را به‌حرکت در می‌آورد».
وی افزود: «نفرین مادران و دادخواهان شهیدان و سربداران سرموضع، با لعنت خدا و خلق و تاریخ، بدرقه جلاد ۶۷ است».
اکسپرس: ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۳
ایران با «شورش» مواجه است زیرا مرگ ابراهیم رئیسی باعث قیام گسترده می‌شود.
در پی کشته شدن رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران، مقاومت پیشتاز ایران در هشداری پنج کلمه‌ای در مورد گفته است که این یک "ضربه جبران ناپذیر" به رژیم سرکوبگر عنوان شده است.

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران گفت: این یک ضربه راهبردی جبران‌ناپذیر به رهبر آخوندها، علی خامنه‌ای و کل رژیم است که به‌دلیل اعدامها و قتل‌عام هایش بدنام است
او افزود که: این یک سلسله پیامدها و بحرانها را در درون استبداد مذهبی ایجاد خواهد کرد و شورشگران را برای حرکت بر می‌انگیزد. "
رجوی افزود: نفرین مادران و عدالت خواهانٍ اعدام شدگان همراه با لعنت مردم و تاریخ ایران، بدرقه رئیسی، عامل بدنام کشتار زندانیان سیاسی در سال۱۹۸۸ است.
رئیسی به‌دلیل نقشش در هیأت مرگ در جریان اعدام زندانیان سیاسی ایران در سال۱۳۶۷ به «جلاد تهران» معروف بود. او به‌عنوان معاون دادستان هزاران نفر از اعضای مجاهدین خلق را تنها در سال۱۳۶۷ به‌قتل رساند.
به‌دلیل رویکرد وحشیانه او به اعتراضات تحت رهبری زنان و سرکوب حقوق‌بشر، صدها معترض تحت رژیم در سال‌های اخیر کشته شده‌اند.
تلگراف انگلستان: 
گروه اپوزیسیون شورای ملی مقاومت ایران گفت که مرگ رئیسی "بیانگر یک ضربه استراتژیک تاریخی و جبران‌ناپذیر برای آخوندهاست و پیش‌بینی کرد که این سانحه یک سری از پیامدها و بحرانهایی را در درون استبداد مذهبی راه خواهد انداخت که جوانان را تشویق به شورش و اقدام خواهد کرد.
مریم رجوی پرزیدنت شورای ملی مقاومت گفت: «نفرین مادران اعدام شدگان، و دادخواهان اعدام شدگان همراه با نفرین ملت و تاریخ ایران، میراث ابراهیم رئیسی، عامل بدنام قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۱۹۸۸است.
این گروه می‌گوید که رئیسی مسئول سرکوب مخالفان در دهه۱۳۶۷ بود که طی آن رژیم ایارن هزاران نفر از مخالفان را اعدام کرده است...
لالییر (بلژیک) ، ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۳
به گفته مریم رجوی پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران، مرگ رئیسی، رئیس‌جمهوری رژیم ایران در سانحه هلیکوپتر «یک ضربه کلان و راهبردی به علی خامنه‌ای» وارد کرد. به‌گفته اصلی‌ترین اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور، این مرگ «سلسله‌ای از پیامدها و بحرانها را در درون استبداد مذهبی به‌دنبال خواهد داشت که جوانان شورشی را به حرکت برمی انگیزد».
رادیو سوئیس: 
اپوزیسیون از یک "ضربه بزرگ" به رهبر رژیم ایران صحبت می‌کند. مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران، در بیانیه‌ای این رویداد را ضربه راهبردی و جبران‌ناپذیری به علی خامنه‌ای، و کل رژیمی که به اعدامها و قتل‌عام معروف است، توصیف کرد.
یک سخنگوی شورای ملی مقاومت گفت: رئیسی برای خامنه‌ای که رژیمش، به‌ویژه پس از قیام ۱۴۰۱، با بحرانهای بی‌شماری مواجه است، بدون جایگزین بود.
لارپوبلیکا نوشت:  مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران گفت که مرگ رئیسی در سقوط هلیکوپتر یک "ضربه سرنوشت ساز" برای رژیم ایران است و باعث ایجاد یک سری بحران در داخل قوه مجریه خواهد شد
رجوی در بیانیه‌یی نوشت رئیسی نقش کلیدی در اعدام هزاران زندانی مخالف، از جمله بسیاری از اعضای مجاهدین خلق، در سال۱۹۸۸، زمانی که وی معاون دادستانی تهران بود، داشته است.
رویترز در گزارش دیگری درباره هلاکت رئیسی اعلام کرد: مرگ رئیسی در زمانی رخ می‌دهد که مخالفتهای فزاینده‌ای در داخل ایران بر سر مجموعه‌ای از بحرانهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد. آخوندهای حاکم بر ایران بر سر برنامه هسته‌یی مورد مناقشه تهران با فشار بین‌المللی روبه‌رو هستند.رویترز افزود: رسانه‌های دولتی گزارش دادند تصاویر نشان می‌دهد که هلیکوپتر بل ۲۱۲ ساخت آمریکا با یک صخره کوه برخورد کرده است، اگر‌چه هیچ اطلاعات رسمی در مورد علت سقوط وجود ندارد.
در همین حال، شورای ملی مقاومت ایران، در بیانیه‌ای کشته شدن رئیسی را «ضربه راهبردی تاریخی و جبران‌ناپذیر» به جمهوری اسلامی توصیف کرد.
دیلی میل انگلستان: ‌. رئیسی یکی از چهار عضو این کمیسیون بود که بعداً به «هیأت مرگ» معروف شد و عفو بین‌الملل آنها را به‌عنوان شرکت‌کننده در قتل‌عام معرفی کرد.اکثر کشته‌شدگان در قتل‌عام ۶۷ از هواداران مجاهدین خلق ایران بودند. برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که نزدیک به ۳۰۰۰۰نفر اعدام شدند.
سرمقاله وال استریت ۳۱اردیبهشت ۱۴۰۳: مرگ رئیسی در سقوط هلیکوپتر در روز یکشنبه احتمالاً چیزی را در این‌که کشور چگونه رهبری خواهد شد، تغییر نخواهد داد...
رهبران غربی از زمان انقلاب ایران در سال۱۳۵۷ دنبال رهبری ”مدره“ بوده‌اند تا با او کار کنند اما این جستجو همواره بی‌حاصل بوده است.
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید