متیو میلر سخنگوی و‌زارت‌‌‌ خارجه آمریکا-۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبرنگار: می‌دانیم که درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را به‌طور رسمی تسلیت گفتید. ایالات متحده هم‌چنین در یک لحظه سکوت برای رئیس‌جمهور رئیسی در شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد که جنجالهایی را در توئیتر به راه انداخت. آیا وزارت‌خارجه شرکت این‌چنین در این نوع تشریفات را مناسب می‌داند؟
متیو میلر: ما کاملاً تصریح کرده‌ایم که ابراهیم رئیسی نزدیک به چهار دهه در سرکوب مردم ایران شرکت بی رحمانه داشت. او در بسیاری از موارد نقض وحشتناک حقوق‌بشر دخیل بوده و از جمله نقش کلیدی در اعدام‌های فراقضایی هزاران تن از زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ ایفا کرده است. برخی از وخیم‌ترین نقض‌های حقوق‌بشری در دوران ریاست‌جمهوری او رخ داده به‌خصوص نقض‌های حقوق‌بشر علیه زنان و دختران ایران با این حال ما از هر گونه از دست رفتن جانها متأسفیم. ما نمی‌خواهیم شاهد مرگ کسی در سقوط هلیکوپتر باشیم. اما این واقعیت کارنامه او چه به‌عنوان قاضی و چه به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران را تغییر نمی‌دهد و این‌که دستان او به خون آغشته بوده است. بنابراین من فکر می‌کنم مهمتر از همه، رویکرد اساسی ما به ایران تغییر نکرده و نخواهد کرد.

خبرنگار:‌ پس از آن سقوط، آیا ایالات متحده به هیچ‌وجه به تلاشهای جستجوی آن کمک کرد یا از آن درخواست کمک شد؟
متیو میلر: دولت ایران از ما کمک خواست. ما برای آنها روشن کردیم که همان‌طور که در پاسخ به هر درخواستی از سوی یک دولت خارجی در چنین شرایطی انجام می‌دهیم، کمک خواهیم کرد. و در نهایت، ما نتوانستیم این کمک را ارائه کنیم. 
متیو میلر:  قصد ندارم وارد جزئیات شوم. اما دولت ایران از ما درخواست کمک کرد. ما گفتیم که مایل به کمک هستیم. این کاری است که در نهایت با هر دولتی در این شرایط انجام می‌دهیم. عمدتاً به دلایل لجستیکی، ما قادر به ارائه آن کمک نبودیم.
خبرنگار آسوشیتدپرس:  آیا می‌توانم از شما بپرسم که تسلیت رسمی دقیقاً چیست؟
متیو میلر: این تسلیت ما از طرف دولت ایالات متحده است.
خبرنگار آسوشیتدپرس: می‌خواستم بگویم که من فکر می‌کنم این تسلیت رسمی مطلقاً هیچ معنایی ندارد. و من حتی قانع نیستم که اصلاً چرا شما تسلیت می گویید؟ اگر این مرد به همان بدی که شما می گویید بود.و اگر واقعاً فکر می‌کنید که رئیسی به همان بدی بود که در ابتدا مطرح کردید، من فقط کمی کنجکاو هستم که چرا بیانیه منتشر می‌کنید، هر چقدر هم که کوتاه باشد، اما با تسلیت رسمی.
خبرنگار: مردم داخل ایران، بعضی از آنها هستند که این حادثه را جشن می‌گیرند. سؤال من این است که شما در مورد آن چه نظری دارید؟
متیو میلر: مطمئناً می‌توانم درک کنم که چرا مردم داخل ایران چنین احساسی دارند. وقتی به سرکوب وحشیانه‌ای که در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی روی داد، همان‌طور که چندی پیش در اظهارنظرم گفتم، نگاه می‌کنید، به‌ویژه وقتی به آزار او از زنان و دختران نگاه می‌کنید، می‌توانم متوجه شوم که چرا مردم در ایران در پاسخ به این به مرگ او چنین احساسی دارند. اما واضح است که نمی‌توانم به جای آنها صحبت کنم.
به‌دنبال فاش شدن درخواست رژیم آخوندی از آمریکا برای کمک به‌منظور پیدا کردن هلیکوپتر سقوط کرده رئیسی جلاد، رویترز نوشت: ایالات متحده روز دوشنبه گفت که عمدتاً به دلایل لجستیکی نتوانسته است درخواست کمک رژیم ایران را پس از سقوط هلیکوپتر در آخر هفته که منجر به کشته شدن رئیسی رئیس‌جمهور رژیم شد، اجابت کند، در عین‌حال واشنگتن تسلیت گفت. 
رویترز افزود: این درخواست نادر از سوی رژیم ایران که ایالات متحده و اسراییل را دشمنان اصلی خود می‌داند، توسط وزارت‌خارجه در یک نشست خبری فاش شد. 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید