رویترز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ گزارش داد:
مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت اپوزیسیون ایران در پاریس در بیانیه‌یی درباره مرگ رئیسی گفت: این یک ضربه راهبردی جبران‌ناپذیر به رهبر آخوندها علی خامنه‌ای و کل رژیمی است که به رژیم اعدامها و قتل‌عام معروف است.
نفرین مادران و دادخواهان شهیدان و سربداران، با لعنت خدا و خلق و تاریخ، بدرقه جلاد ۶۷ است.
 
خبرگزاری فرانسه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳:
مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران سالهاست که با انزجار از رئیسی او را به دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی هزاران تن از مجاهدین و دیگر مخالفان در سال ۱۳۶۷ متهم می‌کنند.
مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت، در بیانیه‌یی گفت: مرگ رئیسی «نشان دهنده یک ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیر به خامنه‌ای و کل رژیم است.
مریم رجوی گفت: این باعث ایجاد یک سری پیامدها و بحرانها در درون استبداد دینی می‌شود که شورشگران را به حرکت درمی‌آورد.
خبرگزاری فرانسه افزود: سازمان مجاهدین خلق رئیسی را که در اواخر دهه ۱۳۶۰ معاون دادستان تهران بود متهم به ایفای نقش کلیدی در اعدام هزاران زندانی سیاسی، که عمدتاً از این گروه اپوزیسیون بودند، می‌کند.
رئیسی در آن زمان یکی از اعضای "کمیته چهار نفره مرگ" بود که محکومان را بدون رعایت مراحل قانونی به اعدام می‌فرستاد.
عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ این قتل‌عام را جنایت علیه بشریت توصیف کرد و گفت رئیسی عضو «کمیسیون مرگ» تهران بود که با زندانیان اوین تهران و گوهردشت کرج سروکار داشت.
مریم رجوی می‌گوید: «نفرین مادران و عدالت‌خواهان اعدام شدگان، همراه با لعنت ملت و تاریخ ایران، میراث ابراهیم رئیسی، عامل بدنام قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است.
شورای ملی مقاومت می‌گوید حدود ۳۰۰۰۰زندانی در این قتل‌عام کشته شدند.
 
آسوشیتدپرس ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳: 
ابراهیم رئیسی، مدت‌هاست که به‌عنوان حامی ولی‌فقیه ایران و جانشین بالقوه‌ای برای موقعیت وی دیده می‌شد.
اخبار فرود سخت بالگرد حامل او روز یکشنبه بلافاصله توجه تازه‌یی را به کسی جلب کرد که هم‌اکنون به‌دلیل دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان در سال ۱۹۸۸، تحت تحریم ایالات متحده و کشورهای دیگر قرار دارد.
در محاکمات ۱۹۸۸از متهمان خواسته می‌شد تا خود را معرفی کنند. کسانی که پاسخ دادند "مجاهد هستند"، به سوی مرگ فرستاده شدند، . رئیسی در این کمیسیون‌ها خدمت می‌کرد.
آسوشیتدپرس افزود: وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۹ رئیسی را به‌دلیل نظارت اداری بر اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرمشان نوجوان بودند و شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز زندانیان در ایران، از جمله قطع عضو، تحریم کرد. هم‌چنین به مشارکت وی در اعدام‌های سال ۱۹۸۸ اشاره کرد.
او هم‌چنین از سرویس‌های امنیتی کشور در سرکوب همه مخالفان، از جمله در سال ۲۰۲۲ و اعتراضات سراسری پس از آن، حمایت کرد.
 
خبرگزاری ایتالیایی آجی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳:
مرگ ابراهیم رئیسی، «سلسله‌ای از پیامدها و بحرانها در درون استبداد دینی را به‌همراه خواهد داشت که شورشگران جوان را به اقدام وامی‌دارد».
این مطلب را مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران در واکنش به خبر کشته شدن رئیسی در سانحه هوایی بیان کرد. به‌گفته مریم رجوی، این رویداد "ضربه راهبردی سخت و جبران‌ناپذیری"به خامنه‌ای و کل رژیم"وارد می‌کند. مقاومت ایران مرگ ناگهانی رئیسی را هشداری واقعی می‌داند که «درسی برای سرنوشت برای همه کسانی است که پسران و دختران ایران را اعدام کرده و می‌کنند». پرزیدنت شورای ملی مقاومت گفت: «مسئولیت شناخته‌شده رئیسی در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷» همراه او خواهد بود". پرزیدنت مریم رجوی با ادای احترام به ۳۰۰۰۰ نفر از مجاهدین خلق ایران و دیگر مبارزان قتل‌عام «که برای همیشه در یاد مردم ایران هستند»، هشدار داد که «جستجوی عدالت تا سرنگونی رژیم ادامه خواهد داشت».
 
بیلد آلمان ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳:
رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران مانند همه مقامات ارشد رژیم، دستانش به خون آغشته است: در سال ۱۹۸۸ به‌عنوان معاون دادستان در اعدام‌های دسته‌جمعی شرکت داشت که در آن زندانیان سیاسی به‌قتل رسیدند. سازمان ملل او را به "جنایت علیه بشریت" متهم می‌کند... .
بیلد آلمان در ادامه یک نمونه از دروغ‌پردازیهای رژیم را برملا می‌کند و می‌نویسد: خبرگزاری دولتی فارس این خبر را منتشر کرد که رئیس‌جمهور به‌تازگی "فرود سخت" داشته است و عکسی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد او بدون آسیب از هلیکوپتر خارج شده است. اما عکس مربوط به اواخر ژوئیه ۲۰۲۲ بود.
 
وال استریت ژورنال، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳:
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران، در سن ۶۳سالگی ساعاتی پس از دیدار با رهبر جمهوری آذربایجان در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران کشته شد.
خبر کشته شدن رئیسی بامداد دوشنبه در شبکه دولتی پرس. تی. وی منتشر شد که گزارش داد او و امیرعبداللهیان وزیر خارجه در هلیکوپتر بودند و چندین مسافر دیگر نیز کشته شدند.
رئیسی عمدتاً به‌عنوان نیابتی خامنه‌ای تلقی می‌شد.
او قبل از این‌که رئیس‌جمهور شود، ایرانیها او را به‌خاطر نقشش در کمیسیونی در سال ۱۳۶۷ می‌شناختند که هزاران زندانی سیاسی را به اعدام محکوم کرد.
وال استریت ژورنال افزود دولت رئیسی بر تشدید سرکوب ایرانیان، از جمله در تظاهرات سراسری سال ۲۰۲۲، نظارت داشت.
بسیاری از ایرانیان، به‌ویژه جوانان شهرها یا اعضای اقلیتهای قومی کشور، دولت او را به‌خاطر سرکوب مخالفان سیاسی و خفه کردن آزادی بیان و آزادیهای اجتماعی به یاد خواهند آورد.
 
سایت پولیتیکو ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳:
رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران که زمانی به‌عنوان جانشین بالقوه علی خامنه‌ای، رهبر ۸۵ ساله رژیم ایران شناخته می‌شد، روز یکشنبه بر اثر برخورد هلیکوپتر وی با درختان در منطقه کوهستانی شمال غربی ایران درگذشت... .
بقایای سوخته هلیکوپتر رئیسی در میان درختان سیاه‌پوش شده - که ظاهراً فقط دم آن از سقوط جان سالم به در برده است - پس از ساعتها جستجو در دره‌های کوهستانی مه‌گیر جنگل دیزمار در نزدیکی مرز آذربایجان پیدا شد... .
رئیسی، ۶۳ ساله، رئیس سابق قوه قضاییه بود که مسئول دهه‌ها سرکوب وحشیانه علیه آرمانهای مردم ایران برای آزادیهای فردی و دموکراسی بیشتر، دستگیری، شکنجه و اعدام دهها هزار تن از مخالفان رژیم اسلامی بود...
 
واشنگتن پست، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ نوشت:
به‌گفته رسانه‌های حکومتی ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر مرده است. کشته شدن برخی از سران ارشد ایران در زمانی رخ می‌دهد که در منطقه گسترده‌تر، جنگ غزه تنشها را تشدید کرده است
 
اسکای نیوز انگلستان ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳:
سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور رژیم ایران: «جلاد تهران» که شهرت وحشتناکی دارد ابراهیم رئیسی یکی از سرسخت‌ترین تندروهای ایران، متعصب و معتقد مطلق به ولایت فقیه بود.
رئیسی، مردی که تحت رهبری او صدها ایرانی در سرکوب وحشیانه تظاهرات اخیر برهبری زنان کشته شدند، به میزان زیادی دست در خون دارد. شهرت وحشتناک او به دهه ۱۳۶۰ برمی گردد. دوره‌ای که برای او لقب جلاد تهران را به ارمغان آورد.
او عضو هیأت مرگ بود که هزاران زندانی سیاسی را در جریان پاکسازی سال ۱۹۸۸ به اعدام محکوم کردند.
رئیسی شخصاً در دو مورد از سیاه‌ترین دوره‌های سرکوب ایران دست داشته است. و او را یکی از مدعیان برای جایگزینی رهبر سالخورده و بیمار علی خامنه‌ای می‌دانستند... .
 
فایننشال تایمز-۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشته شدن ابراهیم رئیسی ضربه شوکه‌کننده‌ای به رژیم ایران و خامنه‌ای وارد کرده است. رئیسی جزء لاینفک برنامه‌های خامنه‌ای برای تحکیم نفوذ تندروهای رژیم و تضمین جانشینی خامنه‌ای بود. این موضوعی است که در دهه گذشته بر سیاست رژیم ایران حاکم بوده. در نهایت، هدف اصلی خامنه‌ای، چه از طریق سیاست داخلی و چه خارجی، تضمین بقای نظامش است. او یکی از جانشینان مورد اعتماد خود، رئیسی را از دست داده است، اما مرگ رئیسی بعید است که خامنه‌ای یا رژیم را از مسیر خود منحرف کند، و خامنه‌ای تلاش می‌کند از میراث خود و قدرت تندروهای وفادار محافظت کند.
 
گاردین ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳:
‌گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند، رئیسی یکی از چهار قاضی عضو کمیته بدنام مرگ بودند، دادگاهی مخفی که در سال ۱۳۶۷برای محاکمه مجدد هزاران زندانی، که بسیاری از آنها اعضای مجاهدین خلق بودند، تشکیل شد.
 
فیگارو فرانسه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ گزارش داد:
«اپوزیسیون در تبعید از یک «ضربه کلان» به رژیم استقبال می‌کند؛ یک «ضربه استراتژیک تاریخی و جبران‌ناپذیر" علیه رژیم. اپوزیسیون ایران که در مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران مجسم می‌شود، در بیانیه‌یی اعلام کرد که مرگ ابراهیم رئیسی «سلسله پیامدها و بحران‌هایی را در درون استبداد دینی به‌دنبال خواهد داشت». به امید این‌که این رویداد «جوانان شورشی را به حرکت در می‌آورد».    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید