فیلیپ گوسلن رئیس کمیتهٴ قانون اساسی مجلس ملی فرانسه، نایب‌رئیس کمیتهٴ پارلمانی برای ایران دموکراتیک: «مرگ رئیس‌جمهور رئیسی، عامل نقض حقوق‌بشر دست‌کم از سال ۱۳۶۷؛ اتفاقی که به‌واقع می‌تواند مسیر همه‌چیز را تغییر بدهد. امیدواریم برای مردم ایران که مبارزه می‌کنند، (این تغییر) در مسیر درست باشد!».
اروه سولینیاک، نمایندهٔ مجلس ملی فرانسه و نایب‌رئیس کمیتهٴ پارلمانی برای ایران دموکراتیک دربارهٔ مرگ رئیسی جلاد، تأکید کرد: «این فرد سزاوار عدالت برای مردمی بود که سالیان آنها را تحت ستم قرار داد و سال۱۳۶۷ آنها را قتل‌عام کرد. من فقط به زنان و مردان ایرانی فکر می‌کنم که از شر این جلاد خلاص شدند».
دومینیک آتیاس رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپایی و رئیس پیشین کانون وکلای اروپا با بیش از یک میلیون عضو، نوشت: «تلویزیون حکومتی در ایران اعلام کرد ابراهیم رئیسی در سقوط هلیکوپترش کشته شد. عدالت برقرار شده است».
یانس یانشا نخست‌وزیر پیشین اسلوونی و رئیس حزب دموکراتیک این کشور، در رابطه با پیام رئیس شورای اتحادیه اروپا پیرامون مرگ رئیسی جلاد، در حساب ایکس خود، نوشت: «متأسفم شارل میشل (این کار). به‌نام من نیست».
جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه با کانال ۵ تلویزیون این کشور گفت: چه عجب که می‌بینم مقامات رژیم ایران این بار روی تز حادثه متمرکز هستند و نه به‌اصطلاح «توطئه خارجی».
وی افزود: من هیچ تغییری در سیاست‌های درون این رژیم نمی‌بینم... ما با متحدان اروپایی و کشورهای گروه ۷ در تماس هستیم زیرا این حادثه بخشی از یک چارچوب پیچیده منطقه است.
گی فرهوفشتاد نخست‌وزیر پیشین بلژیک و نماینده پارلمان اروپا در حساب ایکس خود نوشت:
رئیسی یک عامل قتل‌عام و از اصلی‌ترین سازمان دهندگان تشدید اعمال غیرانسانی رژیم و معافیت از مجازات بود.
خانم جْوانا کوتار عضو پارلمان فدرال آلمان در حساب ایکس خود نوشت: اتحادیه اروپا ابتدا در جستجوی جسد رئیسی شرکت می‌کند و اکنون نیز تسلیت می‌گوید. یک قاتل و عامل قتل‌عام به هلاکت رسیده، مردم تحت ستم در ایران جشن می‌گیرند و اتحادیه اروپا گریه می‌کند. این دیگر برای هیچکس قابل فهم نیست. چنین اتحادیه اروپایی باید برود و یک ظرف و روش کار کاملاً جدید دیگر باید ایجاد شود. شرم بر شما باد!
نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای کشورهای مختلف با هشتگی به نام به اسم من نه اعتراض خود را نسبت به پیامهای بورل و شارل میشل در مورد مرگ رئیسی جلاد ابراز کردند.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید