نقش منطق
در نقل قولی که از»کتاب سیر فلسفه در ایران «در مورد فلسفه کردیم، صحبت از این بود که: فیلسوف به یاری»خیال سنجیده «خود، دست‌آوردهای علمی را ّ منظم می‌کند. تفاوت خیال سنجیده و نسنجیده در این است که من می‌توانم بی‌جهت درباره کسی که از کنار خیابان رد می‌شود و هیچ توجهی هم نسبت به من ندارد، خیالاتی بکنم، این نسنجیده است. در حالی‌که می‌توان از کسی که مشخصًا و ّ منظمًا در پشت این سالن در حال قدم زدن است، با سنجیدن وضعیت، به یک نتیجه‌گیری درست رسید. مثال این‌که دارد نگهبانی می‌دهد و حفاظت سالن را به‌عهده دارد.
بنابراین آنجا که اشاره می‌شد»خیال سنجیده «، منظور همین استنتاج منطقی بود. فرقش با خیال نسنجیده این است که می‌خواهیم خودمان را از خیال‌بافی نجات بدهیم. مانند یک کارگر قالیباف که نخهای رنگین را با ترتیب خاصی از روی یک الگو در کنار هم گره می‌زند تا نقشی منظم به دست بیاورد. ما هم می‌خواهیم داده‌های علمی را به ‌طور منطقی کنار هم قرار بدهیم و تصویر کلی تری به دست بیاوریم. یادتان هست که برای به دست آوردن شناخت علمی ملاک ما چه بود؟ تجربه. اگر کسی شک داشت، می‌گفتیم بفرمائید آزمایشگاه! در تبیین فلسفی که مفاهیم خارج از تجربه هستند، و دست تجربه به آنها نمی‌رسد، چه باید بکنیم؟ ملاک چیست؟ پس این سؤال، سؤال به جایی است که با چه مصالحی و با چه شیوه‌یی می‌خواهیم نتیجه‌گیری فلسفی کنیم؟ مصالح را که ً قبلاً گفتیم، مواد خام لازم، یعنی همان مشاهدات مستند و موثق عینی هستند، و این یعنی همان علوم) مانند رشته‌های نخ برای کارگر قالیباف (. حالا بگوئید با چه شیوه‌یی می‌خواهیم این رشته‌ها را ببافیم و روی هم جمع کنیم و گره بزنیم؟ از طریق ّ تفکر منطقی ـ به جای خیال نسنجیده ـ می‌خواهیم به اینها انسجام منطقی بدهیم، آن وقت به ما نتیجه خواهد داد؛ نتایج قابل تکیه و محتوم... . .
منطق صوری و منطق دیالکتیکی
در منطق فرمل) صوری (اصل بر ثبات است و اشیا در حالت سکون) ایستا (، نامتآثر از یکدیگر) منفصل (مطالعه می‌شوند و جمع ضدین محال است. در بینش اسکو لاستیکی، که توجهی به شناسنامه و ویژگیهای ماده و دنیای مادی ندارد، نمی‌توان گفت که مرده از زنده و زنده از مرده خارج می‌شود. بر اساس این منطق) به‌دلیل این‌که ذهن را ایستا دنبال قضایا می‌فرستد (، خلق و خوی انسانی تغییرپذیر نیست؛
در منطق دیالکتیکی، این پایه‌ها معکوس گذاشته می‌شوند. در دنیای مادی، اصل بر تغییر است و اشیا در حالت حرکت) پویا (، در تأثیر متقابل با یکدیگر) متصل (مطالعه می‌شوند و ضدین دو روی یک ّسکه هستند. زندگی و مرگ، با هم دو روی یک ّسکه هستند، دو وجه متضاد، از یک پدیده واحد هستند. کارگر و سرمایه‌دار هم همینطور، استثتمار کننده و استثمارشونده هم همینطور، فقیر و غنی هم همینطور، به هم وابسته‌اند. لازم و ملزوم یکدیگرهستند. بنابراین وقتی استثمار کننده‌ای نباشد، دیگر استثمار شونده‌ای هم وجود ندارد. نتیجه چنین ّ تفکری این خواهد شد که دیگر این‌طور نمی‌بیند که تا دنیا بوده، فقیر و غنی در کنار هم بوده‌اند و طبقات، ازلی، ابدی و ثابت هستند. نه! لذا در این دیدگاه برای از بین بردن فقر، بایستی ضدش را که ثروتهای آن‌چنانی است، نفی کرد.
قلمرو دیالکتیک و منطق فرمل 
وقتی می‌خواهیم شیء را در تاریخچه و تحولات آن بسنجیم، یعنی در دنیای گذر و گذار، در دنیای نسبیت ها و نسبتها، به‌طور مشخص، به‌طور دینامیک و پویا، بایستی منطق دیالکتیکی را به کار برد. پس شیء در حال شدن، تحت قانونمندی دیالکتیکی است. زیرا این شیء، همیشه این نیست که هست، زمانی خواهد رسید که دیگر این، نخواهد بود. کما این‌که زمانی بود که چنین نبود ـ نه تنها چنین نبود، بلکه ضد خودش بود ـ و زمانی نیز میآید که از این وضعیت خارج خواهد شد. اما وقتی می‌خواهیم ببینیم که یک چیز) شیء (چه هست و چه نیست، وقتی می‌خواهیم بدانیم هویت آن شیء چیست، وقتی می‌خواهیم آن شیء را منتزع از تغییراتش بشناسیم وکاری نداریم که چه بوده یا چه خواهد شد، طبعاً باید منطق فرمل را بکار بگیریم. اینجا دیگر شیء در سیر حرکت و تحولاتش بررسی نمی‌شود . به این می‌گویند»هوهویه «) این همانی (؛ این، همان است که هست. انسان، انسان است و با حیوان متفاوت است. انسان؛ انسان است، حیوان نیست . ولو این که مشترکاًت و منشاء حیوانی داشته است. یا ً مثال جامعه‌ای که از مرحله فئودالی عبور کرده و وارد بورژوازی شده است، دیگر تحت قانونمندی و مناسبات فئودالی بررسی نمی‌شود، زیرا آن نیست. از این‌رو ما برای این‌که بفهمیم یک پدیده، چه چیز هست؟ چه چیز نیست؟ و هویتش چیست؟ به منطق صوری احتیاج داریم که پدیده را در مقطعی که هست، ثابت نگهداریم، به مطالعه آن بپردازیم تا تفاوتهای آن با چیزهای دیگر آشکار شود... .  

🙏لطفا به اشتراک بگذارید    
ارديبهشت 06, 1401

تبیین جهان قسمت بیست و ششم - #مسعود_رجوی - آموزشهای ایدئولوژیکی #مجاهدین…

in تبیین جهان

by Super User

فرض کنید می‌خواهیم به‌ کوهنوردی برویم. چه کفشی را انتخاب خواهیم کرد؟ طبیعی است که…
خرداد 15, 1402

دیدار و گفتگوی خانم #مریم_رجوی با هیاتی از زنان پارلمانتر بلژیک -…

in مریم رجوی

by Super User

https://vimeo.com/831014567 خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورای ملی مقاومت برای دوران انتقال حاکمیت به مردم…
بهمن 09, 1398

مسعود رجوی - ۳۰ خرداد

مسعود رجوی - ۳۰ خردادhttps://www.youtube.com/watch?v=X2hM3EJUClQ
آذر 17, 1399

مریم رجوی: درخواست همیاری ملی برای کمک به هموطنان در استانهای سیل‌زده

پیام مریم رجوی برای همیاری ملی: سیل سنگین و آب گرفتگی در استانهای مختلف کشور…
مرداد 06, 1401

خانم مریم رجوی: به مصدق بزرگ می‌گوییم ملت ایران در مبارزه برای…

سخنرانی در مراسم بزرگداشت قیام سی تیر۱۳۳۱ در اشرف۳ با گرامیداشت هفتادمین سالگرد قیام بزرگ…
آبان 02, 1399

مسعود رجوی به جوانان غیرتمند و شورشگر در تهرانپارس: پاسخ فرزندان ایران…

مسعود رجوی به جوانان غیرتمند و شورشگر در تهرانپارس: شما که مانند مصطفی و نوید…
آبان 08, 1402

به‌مناسبت ۳۰مهر سالروز معرفی خانم #مریم_رجوی به‌عنوان رئیس جمهور برگزیده مقاومت -…

in مریم رجوی

by Super User

https://vimeo.com/876727401 به مناسبت ۳۰مهر سالروز معرفی خانم مریم رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت قسمت اول…
شهریور 19, 1402

#عاشورا با #مجاهدین به مناسبت اربعین حسینی ـ #مسعود_رجوی ـ قتلگاه حسین…

in مسعود رجوی

by Super User

https://vimeo.com/861364989 مسعود رجوی ـ قتلگاه حسین ـ ۱۷خرداد۱۳۶۵ یا اباالشهدا نسل مجاهد خلق از تابش…
مهر 11, 1401

خانم مریم رجوی: درود بر زاهدان خون‌چکان - #مهسا_امینی #اعتصابات_سراسری #قیام_تا_سرنگونی

زاهدان غرقه به‌خون شد. قلب‌ها در سراسر کشور از خشم آکنده شد. اراده قیام و…
مهر 06, 1401

مسعود رجوی - پیام به همهٔ دلاوران قیام و جوانان شورشگر در…

مسعود رجوی - پیام به همهٔ دلاوران قیام و جوانان شورشگر در تهران، کرج، تبریز،…
بهمن 03, 1402

خانم مریم رجوی : فراخوان به عموم هموطنان بویژه جوانان تهران والبرز…

in مریم رجوی

by Super User

 مریم رجوی: عموم هموطنان بویژه جوانان تهران و البرز را به اعتراض به حکم جنایتکارانه…
شهریور 03, 1402

#مسعود_رجوی ۱۴ اسفند ۱۳۶۴ - مقاومت انقلابی سراسری موفق شده است،نام #مصدق…

in مسعود رجوی

by Super User

https://vimeo.com/856022511مسعود رجوی ـ ۱۴ اسفند ۱۳۶۴ مقاومت انقلابی سراسری و شورای ملی مقاومت تاکنون موفق…
تیر 12, 1401

آموزش برای نسل جوان (قسمت هفتم) - مسعود رجوی

در بارهٔ اپوزیسیون و ”پوزی‌سیون“ رژیم و شعار رضا شاه هیستری ضد مذهبی و طرح…
ارديبهشت 20, 1399

تبیین جهان- شماره ۱۹

in تبیین جهان

by Super User

خرداد 09, 1400

مسعود رجوی: ایمان می بارید از قدم و نفسشان - ۴خرداد ۱۳۷۳

۴خرداد ۱۳۷۲: ایمان می‌بارید از قدم و نفسشان. مخصوصاً محمد حنیف، که در آن روزگاری…
مرداد 22, 1401

مسعود رجوی ۲۸بهمن ۱۳۶۷: فتوای خمینی (به‌قتل سلمان رشدی) صدور تروریسم در…

مسعود رجوی ۲۸بهمن ۱۳۶۷: فتوای خمینی (به‌قتل سلمان رشدی) صدور تروریسم در سطح بین‌المللی است.…
فروردين 30, 1399

تبیین جهان -قسمت سوم

in تبیین جهان

by Super User

مهر 11, 1401

#مسعود_رجوی: با درود به شهیدان، سلام و دست مریزاد به جوانان شورشگر…

مسعود رجوی: با درود به شهیدان، سلام و دست مریزاد به جوانان شورشگر در زاهدان…
ارديبهشت 29, 1400

مسعود رجوی: شعار مردم ایران تحریم شعبدهٔ انتخابات آخوندی است

مسعود رجوی - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ شعار مردم ایران تحریم شعبدهٔ انتخابات آخوندی است تنور…
ارديبهشت 10, 1401

مسئله قیام رهبری است - از نگاه مسعود رجوی

https://vimeo.com/704495489
شهریور 21, 1401

تبیین جهان - #مسعود_رجوی - قسمت و چهل و یکم - ضرورت…

in تبیین جهان

by Super User

ضرورت مفهوم‌جویی و تبیین ... . . سؤال این است، مگر در همان کتاب اول،…
بهمن 09, 1398

مسعود رجوی - معیار مشروعیت

مسعود رجوی - معیار مشروعیتhttps://www.youtube.com/watch?v=0l_kpoOvq74
ارديبهشت 20, 1399

تبیین جهان- شماره ۲۹

in تبیین جهان

by Super User

بهمن 19, 1399

خامنه‌ای: آمریکا و سه کشور اروپایی حق ندارند شرط و شروط برای…

خامنه‌ای: آمریکا و سه کشور اروپایی حق ندارند شرط و شروط برای برجام تعیین کنند.…
ارديبهشت 04, 1401

مسعود رجوی - درسهایی از سوره انبیاء

https://youtu.be/s5SaA_d9sJUمسعود رجوی - درسهایی از سوره انبیاء -۱۳۶۹
ارديبهشت 20, 1399

تبیین جهان- شماره ۲۰

in تبیین جهان

by Super User

شهریور 21, 1401

تبیین جهان - #مسعود_رجوی - قسمت و چهل و چهارم - جامعه‌شناسی…

in تبیین جهان

by Super User

جامعه‌شناسی چند سطر از کتاب زمینه جامعه‌شناسی را می‌خوانم تا مشخص شود آنهایی، تاثیر فلسفه‌های…