به‌گزارش خبرگزاری فرانسه جمعه ۲۴فروردین، دادگاه آرژانتین رژیم ایران را مسئول بمب‌گذاری مرگبار ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان دانست.
به گزارش رسانه‌های محلی، بیش از سه دهه از حملات مرگبار در بوئنوس‌آیرس که سفارت اسراییل و یک مرکز یهودیان را هدف قرار داد، یک دادگاه آرژانتینی روز پنجشنبه رژیم ایران را مقصر دانست و آن را یک دولت تروریستی اعلام کرد.
در این حکم که به گزارشهای مطبوعاتی استناد شده است، آمده است که رژیم ایران در سال ۱۹۹۲ دستور حمله به سفارت اسراییل و حمله به مرکز یهودیان آمیا (AMIA) را در سال ۱۹۹۴ صادر کرده است.
دادگاه هم‌چنین حزب‌الله مورد حمایت رژیم ایران را دخیل دانسته و حمله به  آمیا (AMIA) مرگبارترین در تاریخ آرژانتین - را جنایت علیه بشریت خوانده است.
کارلوس ماهیکس Carlos Mahiques، یکی از سه قاضی صادر‌کننده این حکم، با اشاره به رژیم ایران، به رادیو کونوس Con Vos گفت: «حزب‌الله عملیاتی را انجام داد که به یک طرح سیاسی، ایدئولوژیک و انقلابی تحت فرمان یک دولت، یک کشور پاسخ داد.
قضات روز پنجشنبه حکم دادند که حمله آمیا جنایت علیه بشریت است و علی‌اکبر هاشمی بهرامایی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت، و هم‌چنین دیگر مقامات ایرانی و اعضای حزب‌الله را مقصر دانستند.
در سال ۱۹۹۲، بمب‌گذاری سفارت اسراییل ۲۹کشته بر جای گذاشت. دو سال بعد، یک کامیون مملو از مواد منفجره وارد مرکز یهودیان آمیا شد و منفجر شد و ۸۵کشته و ۳۰۰زخمی بر جای گذاشت.
دادستان مقامات بلندپایه رژیم ایران را به دستور این حمله متهم کرد.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید